Supermarkety trochu inak

Autor: Martin Oskorip | 25.2.2011 o 13:24 | (upravené 25.2.2011 o 13:33) Karma článku: 7,66 | Prečítané:  1335x

Hypermarkety požierajú krajinu a umŕtvujú mestá, znamenajú úpadok mestských centier, ďalšiu devastáciu vidieka, kolaps miestnych ekonomík, posadnutosť novými cenami a rastúcu uniformitu. Cenou za lacné potraviny dnes, je zajtrajší svet, v ktorom sa nedá žiť. Roger Scrutton

Výrok istého anglického kňaza o tom, že „kradnutie v supermarketoch nie je hriechom, ale len „prirodzeným prerozdelením bohatstva“ vyvolal búrlivú debatu nie len vo vnútri cirkvi, ale i mimo nej.

Vôbec nám pri tom nepríde, že na tomto spôsobe kultúry by mohlo byť niečo zlé. Všetko je na svojom mieste, technika pracuje, hypermrazničky mrazia, kamióny prevážajú tony tropických plodov a lacných jabĺk z Európskej únie, lacných chlebov a ešte lacnejších rohlíkov, špičkovú techniku a kvalitné oblečenie. Strhané predavačky sa usmievajú, ochranka chráni pred prípadnými narušiteľmi nákupného poriadku a hyperdvere vcucávajú a vypľúvajú ďalšie a ďalšie hlúčiky ľudí ktoré spája jedno spoločné znamenie – hypervozík. Hypervozík sa stáva naším duchovným poriadkom, ktorý nás spája s naším bohom. Boh je samozrejme neosobný. Z lásky nám ponúka regále prehýbajúce sa pod ťarchou tovaru, tankovaciu stanicu hyperchrámu a mnohokanálové oko televíznej obrazovky. Stredoveký svätostánok sme zmenili za svätostánok novodobý. Nesvietia v ňom už sviečky a nevonie kadidlo. Svietia v ňom z diaľky lákajúce neóny a svetelné reklamy. Láka nás vôňa hamburgerov a hotdogov.

Požehnanie nám udeľujú muži a ženy s mobilnými telefónmi. Tovar v chráme je neustále dopĺňaný ľuďmi v pestrofarebných pracovných kostýmoch. O bezpečnosť a ochranu sa stará Bezpečnostná služba pána s.r.o. Niekto už nepochybuje o zmysle tejto existencie.

Cez našu takzvanú slobodu sme úplne prehliadli, že nás spútava staroveké myslenie, ba dokonca, že ešte stále žijeme v dobe kamennej, ktorá je len osvetlená neónmi.

Aj keď si myslíme, že sme sa od doby kamennej zreteľne oddialili, naše vzorce správania sú stále rovnaké. Len sme prehliadli, že naša sloboda výberu sa obmedzuje na diktatúru konzumu a moci, že náš životný kolobeh sa dá vyjadriť úplne jednoduchou schémou: Pracuj, Nakupuj, Zomri...

Nakupujme supervýhodne...

- Supermarkety v nerovnom zápase vytláčajú tradičné obchody, zamestnávajú menej ľudí za nižšiu mzdu, pôsobia na zvyšovanie spotreby a diktujú podmienky producentom a výrobcom.

- Supermarkety lákajú zákazníkov nízkymi cenami, aké su ale skutočné ceny za existenciu supermarketov?

- Za nízke ceny v supermarketoch platia ľudia, ktorí kôli nim prišli o prácu. Supermarkety sú efektívnejšie ako tradičné obchody, ušetria množstvo práce a v konečnom dôsledku znižujú počet pracovných miest v lokalite.

- Na nízke ceny v supermarketoch dopláca príroda a životné prostredie. Každý, kto cestoval po európskych diaľniciach, si mohol všimnúť obrovské množstvo kamiónov naložených tovarom pre supermarkety. Supermarkety priamo podporujú rast dopravy na dlhé vzdialenosti, so všetkými ekologickými dôsledkami. Veľké obchody neradi kupujú lokálne produkty v malých množstvách – majú radi veľké množstvá uniformovaného tovaru a to vyžaduje prepravu cez celé kontinenty.

- Zvyšovanie objemu kamiónovej dopravy ma za následok zvyšovanie výskytu dýchacích ochorení, znečistenie prestoru a vzduchu, hluk, neobývateľnosť miest.

- Cenou za rozširovanie supermarketov je tiež niečo, čo tradiční ekonómovia pri svojích výpočtoch neberú do úvahy: estetické škody. Videli ste niekedy supermarket, ktorý by nebol škaredý? Ak ste maliar alebo výtvarník, cítili ste potrebu niekedy namaľovať supermarket? Vidíte na pohľad niečo príjemné na obrovských škatuliach nastavaných popri cestách a ľudských sídliskách.

- Nielen zvyšovanie počtu kamiónov na cestách, ale i nárast individuálnej kamiónovej dopravy možno prirátať k tragickým dôsledkom fungovania supermarketov. Malé lokálne obchody krachujú, lebo nedokážu vzdorovať konkurencii supermarketov.

- Veľmi tvrdý dopad má existencia supermarketov na producentov tovarov. Keď sa supermarketom podarí zlikvidovať konkurenciu, môžu si diktovať podmienky, aké im vyhovujú. Následne to vedie k zhoršeniu pracovných podmienok, znižovaniu platov, naberaniu lacnej pracovnej sily a vykorisťovaniu zamestnancov.

- Kvalita výrobkov v supermarketoch nie je lepšia ako kvalita výrobkov v malých obchodíkoch. Často krát je to práve na opak. Odkiaľ však najlepší kuchársky majstri berú ingrediencie do svojích jedál? Určite nie so supermarketov.

- Ceny. Pokiaľ supermarkety nevytlačia konkurenciu, umelo udržiavajú nízke ceny. Keď táto taktika prinesie svoje plody v podobe skrachovaných obchodíkov, supermarkety si určia ceny aké chcú, ale nikdy nie nižšie.

- Efekt vákuovej pumpy. Supermarkety vysajú všetko hodnotné, čo sa nachádza vo vidieckych lokalitách a naplnia tým mestá ako sifónové bombičky. Oslabia lokálnu produkciu a iniciatívu ľudí na miestnej úrovni. Bohatstvo na lokálnej úrovni vysajú

- a premenia na bankové kontá v iných krajinách.

Stále však máme šancu zastaviť pliagu, ktorú tieto chrámy konzumu predstavujú. A pritom je to tá najjednoduchšia možnosť voľby: Nikdy tieto miesta nenavštíviť, pretože...

...predstava lacného a jednoduchého nakupovania v supermarketoch je iba ilúzia!

S použitím materiálov aktivistických skupín venujúcich sa danej problematike u nás av Českej republike /wildandfree, nese hnutí, ži a nechaj žiť/

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Zrušenie amnestií podporila väčšina, Mečiara podržia Smer a SNS

Parlament schválil aj vládnu deklaráciu, ktorá amnestie odsudzuje.

TECH

Astronómovia objavili čudné kvantové pokrútenie vo vesmíre

Zvláštny fenomén kvantovej fyzika sa objavil pri exotickej hviezde.


Už ste čítali?